از بین انواع و اقسام درب‎هایی که بشر تا کنون ابداع و استفاده نموده است، بدون شک درب چوبی یکی از برجسته‌ترین آن‌هاست. این درب‌ها به طور معمول مشتری‌های خاص خود را در هر ساختمان و منطقه‌ای دارند. خریداران درب چوبی دلایل متنوعی برای انتخاب خود دارند. در ادامه برای انتخاب و خرید بهترین درب چوبی با حامی درب تولید کننده انواع درب چوبی،پلی وود،چوب پلاست و…. همراه باشید.

مزایای درب چوبی

یکی از مهم‌ترین و عمده‌ترین دلایل مطرح شده، بحث زیبایی این درب هاست که به زیبایی شناختی منزل یا ساختمان اداری نیز کمک خواهد کرد. هیچ کس نیست که از مدلی تحت عنوان بهترین درب چوبی با ظاهری شیک و مورد پسند خوشش نیاید. البته معیارهای دیگری نیز در انتخاب درب چوبی دخیل هستند؛ از جمله تعدیل گرمایش، سرمایش و صدا.

انواع و اقسام درب‌ها وجود دارد که از مواد مختلف و تکنولوژی‌های متعددی در ساخت و پرداخت آن‌ها استفاده می‌شود. اما عمده‌ترین درب‌های مورد پسند مردم جامعه درب‌های چوبی هستند که تولید کنندگان برای جلب رضایت بیشتر سعی دارند انواع مختلفی از درب‌ها با ظاهر متنوع را تولید و عرضه نمایند.

برخی از این درب‌ها دارای جنس چوب و روکش متفاوتی هستند، در حالی که بعضی دیگر تنها روکش چوبی دارند. بهر حال در بازار تولید انواع درب چوبی، شما می‌توانید بهترین درب چوبی مورد نظر خود را پیدا کنید، چرا که تنوع در بین مدل‌های محصولات برای تمامی سلیقه‌هاوجود دارد.

انواع درب چوبی

درب‌های چوبی در انواع و اقسام مختلف توسط تولید کنندگان داخلی و خارجی تولید و عرضه می‌شود.

  • درب چوبی اتاق (مانند اتاق خواب) شامل:
  1. درب تمام چوب
  2. درب روکش چوب
  3. درب MDF
  4. درب HDF
  5. درب HPL
  • درب چوبی لابی یا درب ورودی سالن منزل
  • درب‌های ضد سرقت چوبی

 

در کنار تکنولوژی‌های مختلف ساخت، از انواع چوب‌ها نیز در ساخت درب‌های چوبی استفاده می‌گردد. بدیهی است که سلایق مختلف نظرات متفاوتی در مورد انواع درب چوبی دارند. بنابراین قبل از اینکه به توضیح در رابطه با بهترین درب چوبی بپردازیم، ابتدا معیارهای اصلی خریداران درب چوبی را نام می‌بریم که انتظارات آن‌ها از تولید کنندگان را مشخص می‌سازد.

 

ملاک‌ها و معیارهای انتخاب بهترین درب چوبی

بهترین درب چوبی از نظر مردم به عوامل مختلفی بستگی دارد که ما نمونه‌هایی از مهم‌ترین آن‌ها را برای شما ذکر کرده‌ایم. مطالعه‌ی این موارد به شما کمک می‌کند انتخاب صحیح‌تر و آگاهانه‌تری داشته باشید.

۱-قیمت

بدون شک قیمت تمام شده‌ی یک درب چوبی از مهم‌ترین معیارهای خریداران این نوع درب هاست. چرا که این درب‌ها به طور معمول قیمت بالایی داشته و مشتری نمیخواهد بدون اطلاعات و اطمینان کافی از مناسب بودن آن چنین پولی را بپردازد.

بدیهی است که جنس چوب به کار برده شده در ساخت درب مهم‌ترین فاکتور قیمت گذاری آن خواهد بود. در کنار نوع چوب و درجه‌ی کیفیت آن، جنس روکش در و رنگ آن نیز بر قیمت تاثیر گذارند. از لحاظ قیمت در بین انوع درب‌های عرضه شده به بازار، به ترتیب درب تمام چوب با روکش چوب، درب ام دی اف (MDF) با روکش چوب، درب سرویسی با روکش پی وی سی (PVC) و ای بی اس (ABS)، درب اچ پی ال (HPL) و درب اچ  دی اف (HDF) بیشترین قیمت‌ها را دارا هستند.

برای پیدا کردن بهترین درب چوبی باید ابتدا مشخص نمایید تا چه میزان قادر یا مایل به هزینه کردن هستید.  سپس با در نظر گرفتن سایر نکاتی که در این بخش از مقاله می گوییم، بهترین انتخاب ممکن مشخص خواهد شد.

۲-جنس درب

معمولا درب چوبی به لحاظ زیبایی و در عین حال شیک بودن مورد پسند قرار می‌گیرد. چرا که برای انواع محیط‌ از منزل گرفته تا محیط‌های اداری، ساختمان‌های تجاری، شرکت‌ها و… مناسب است. نوع چوبی که از آن برای ساخت این درها استفاده می‌شود نیز بسیار مهم است. چوب‌های درختان مختلف خواص و ظاهر متفاوتی دارند که سبب ساخت درب‌های متفاوت شده و در انتخات بهترین درب چوبی در نظر گرفته می‌شود.

در جدول زیر سعی کرده‌ایم بطور مختصر برخی از متداول‌ترین انواع چوب بکارگرفته شده را به همراه نقاط قوت و ضعفشان نام ببریم.

رایج ترین انواع چوب
نوع چوب مزایا معایب کاربرد
یولکا(نوعی کاج) و صنوبر یا چوب روسی استحکام بالاتر نسبت به کاج، راحتی در رنگ‌پذیری و سیلر خوردن، عایق صوتی و گرمایی، زیبایی گلگون و دارای رگه‌های قهوه‌ای، مقاوم در برابر آتش مقاومت کم در برابر ضربه و خراش، امکان تغییر رنگ در طول زمان، مقاومت کم در برابر پوسیدگی درب‌های داخلی منازل و ادارات، مانند اتاق خواب – قابل استفاده در محیط‌های کلاسیک و مدرن
گردو استحکام بسیار بالا، نقوش طبیعی زیبا قیمت بالا درب‌های داخلی و ورودی ساختمان‌ها – متناسب با فضاهای کلاسیک
گیلاس امکان استفاده در تمام قسمت‌های درب، زیبایی، مقاوم در برابر آتش قیمت بالا، تغییر در برابر نور آفتاب، نیاز الزامی به سیلر، نیاز به تعمیر و نگهداری در بلند مدت درب‎های داخلی و ورودی – درب‌های لوکس و درعین حال ایمن از آتشسوزی – متناسب با فضاهای کلاسیک
بامبو قابل سفارش در انواع طرح، مقاوم در برابر پوسیدگی حساس به خراشیدگی، حساس به محیط‌های مرطوب درب‌های دارای پنل شیشه‌ای
ساج تنوع رنگ، عمر طولانی، مقاوم در برابر آب، تغییر دما، پوسیدگی و حمله موریانه نیاز الزامی به سیلر و پولیش، وزن بسیار زیاد (حمل‌ونقل مشکل) مناسب برای درب ورودی ساختمان (به سبب سنگینی)
ماهون یا ماهگونی ظاهر بسیار زیبا، عایق انرژی نیازمند نگهداری و لکه‌گیری مداوم، تیره شدن با جذب رطوبت درب‌های داخلی و ورودی ساختمانها در فضاهای کلاسیک
افرا ابزارخوری بالا (خوش‌دست بودن چوب)، جلوه‌ی زیبا در برابر رنگ تیره، مقاوم در برابر پوسیدگی نیاز الزامی به سیلر درب‌های ورودی و داخلی مدرن
بلوط سفید مقاوم به ترک‌خوردگی و ضربه، قیمت مناسب، راحتی در رنگ‌آمیزی، تنوع رنگ اصطلاحا دارای زور زیاد (یعنی موجب پیچیدگی در درب می‌شود) مناسب برای درب‌های سنگین داخلی و ورودی ساختمان
لوآن (سرو) سبک‎تر، قیمت مناسب حساس به رطوبت و ضربه مناسب برای درب‌های داخلی سبک و نازک و البته ارزان قیمت
۳-مقاومت درب

از معیارهای مهم انتخاب بهترین درب چوبی می‌توان به مقاومت آن در برابر رطوبت، ضربه خوردگی، پوسیدگی در گذر زمان، آتشسوزی و تغییر رنگ در برابر نور خورشید توجه نمود. زیرا همانطور که می‌دانید، انواع درب چوبی با وجود زیبایی و جلوه‌ی خاصی که دارند، حساس نیز بوده و نیاز به مراقبت دارند.

در جدول بالا برخی از مهم‌ترین خصوصیات انواع درب با جنس چوب مختلف را بیان کردیم. اگر این خصوصیات را در خرید درب مد نظر خود مد نظر داشته باشیم، متوجه می‌شویم که مناسب‌ترین درب برای هر قسمت از منزل یا ساختمان متفاوت خواهد بود. برای مثال، درب بیرونی ساختمان می‌بایست در برابر پوسیدگی، ضربه و نور آفتاب مقاوم باشد. در حالی که درب حمام و مانند آن باید در برابر رطوبت مقاومت نشان دهد.

۴-مقاومت در برابر رطوبت و آب

از آن‌جا که چوب به خودی خود در برابر رطوبت حساس و آسیب پذیر است، با قرار دادن روکش‌های مخصوص یا سیلر بر روی سطح درهای چوبی، آن‌ها را صددرصد ضدآب می‌کنند. بدیهی است بهترین درب چوبی، درهایی است که در برابر آب آسیب نبیند.

پلی‌اورتان یا کیلر از مهم‌ترین انواع محافظ‌هایی است که به این منظور به کار برده می‌شوند. کیلر را با سیلر مخلوط کرده و لایه‌ای از آن را بر روی درب می‌زنند که با توجه به شفاف بودن، به زیبایی و جلوه‌ی طبیعی چوب لطمه نخواهد زد. علاوه‌بر این مواد، از رنگ پولیش که جلوه‌ی شفافی دارد نیز برای عایق کردن درب در برابر آب استفاده می‌نمایند.

۵-مقاومت در برابر نور خورشید

اگر یک در چوبی را بدون هیچ محافظی در برابر نور خوشید قرار دهیم، در مدت زمان کوتاهی رنگ آن تغییر خواهد کرد. این در حالی است که با استفاده از رنگ، روکش‌های مختلف، کیلر و پولیش لایه‌ای بر روی آن‌ها ایجاد کنیم، از تغییرات منفی در برابر آفتاب پیشگیری می‌شود.

این موضوع، به خصوص برای درب‌های چوبی ورودی ساختمان (درب لابی) یا درب‌های نزدیک پنجره از اهمیت بیشتری برخوردار است. بنابراین در نظر داشتن این نکات کمک می‌کند تا بتوانیم بهترین درب چوبی متناسب با کاربری خود را خریداری نماییم.

۶-مقاومت در برابر آتش

امروزه در فروشگاه‌ها و کارگاه‌های تولید کننده‌ی زیادی به نام درب ضد حریق برخورد می‌کنیم. اما آیا واقعا این مدل درب ها می‌توانند در برابر آتش سوزی از خود مقاومت نشان دهند؟

حقیقت این است که مقاومت درب‌ها در برابر آتش کاملا نسبی بوده و منظور از مقاومت در برابر حریق که در جدول بالا برای انواع چوب ذکر شد نیز همین است. تحقیقات بر روی انواع درب چوبی ضد حریق نشان داده که مقاوم‌ترین آن‌ها تا حداکثر ۶۰ دقیقه یا یک ساعت قادر هستند در برابر آتش مقاومت کنند.

برخی از این درها نیز می‌توانند از عبور دود جلوگیری نمایند که به آن‌ها دود بند گفته می‌شود. البته این مقاومت تنها در برابر عبور دود بوده و در برابر آتش هیچ اثری ندارد.

۷-تناسب با فضا

یکی دیگر از مهم‌ترین ملاک‌های انتخاب، تناسب این درها با فضای ساختمان مورد نظر است. برخی از انواع جنس چوب که برای ساخت این درها به کار گرفته می‌شود، برای فضاهای کلاسیک و سنتی‌تر، و بعضی دیگر برای خانه‌ها ها یا اداره‌های با فضای مدرن مناسب‌تر است.

البته به طور کلی درب چوبی در طول سالیان طولانی از لوکس‌ترین انتخاب‌های انسان برای انواع کاربری بوده است. زیرا زیبایی و نقش و نگار طبیعی آن چشم را نوازش داده و حسی لوکس را تداعی می‌کند. حتی می‌توان در صورت نیاز، بر روی آن نقوشی زیبا با منبت کاری ایجاد نمود که جلوه‌ی زیبایی آن دو چندان شود.

۸-امنیت

امنیت یک درب که با واژه‌ی درب ضد سرقت مشهور شده است، یکی دیگر از معیارهای بهترین درب چوبی است. لازم به توضیح نیست که اهمیت این موضوع برای انتخاب درب لابی یا درب ورودی خانه تا چه حد زیاد است. بنابراین توصیه می‌کنیم هنگام خرید این درها به این نکته نیز توجه لازم را داشته باشید.

امیدواریم سعی ما در معرفی کردن بهترین درب متناسب با نیاز شما، مفید بوده باشد. حامی درب تمام تلاش خود را می‌کند تا شما انتخابی عالی و مطمئن داشته باشید و رضایت مشتری به خوبی جلب شود.

حامی درب در صنعت پلی وود ایران و با تولید روزانه ۵۰۰ لنگه پروفیل درب بزرگترین تولید کننده انبوه درب با قیمت مناسب، چارچوب از جنس پلی وود و چوب پلاست در خاورمیانه می‌باشد.جهت خرید درب چوب پلاست و پلی وود و اطلاع از قیمت انواع درب ضد سرقت در کرج با فروشگاه اینترنتی حامی درب تماس باشید.

https://eitaa.com/hamidarb

https://ble.ir/join/ZTRlM2UzNz

https://rubika.ir/hamidarb24

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *